De Mexicaanse telecomgigant América Móvil (AMX), grootaandeelhouder van het Nederlandse KPN, heeft de omzet in het tweede kwartaal zien toenemen. Dat meldde de onderneming vrijdag. Het concern profiteerde onder meer van het grotere dataverbruik door zijn mobiele klanten.

AMX realiseerde opbrengsten van 194,8 miljard pesos (circa 11,6 miljard euro). Dat was 1,6 procent meer dan een jaar geleden. Het bedrijf van de miljardair Carlos Slim, een van de rijkste personen ter wereld, zag de winst desondanks met 2,1 procent afnemen tot 65 miljard pesos.

Marktkenners wijzen er op dat AMX de laatste tijd meer kortingen geeft op mobiele telefoons en abonnementen, om zo de stevige concurrentie op zijn belangrijkste markten tegen te gaan.

Aan het eind van het tweede kwartaal had AMX 262 miljoen klanten, ruim 4 procent meer dan een jaar geleden. Het concern sloot sinds begin dit jaar echter veel abonnees af, nadat het strengere regels aannam over de termijn waarop een ongebruikte telefoon als abonnement in de boeken meegenomen kan worden. Alleen al in Peru ging het om 1,9 miljoen abonnees, in Equador werden 307.000 klanten uit de systemen gehaald.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl